Supravegherea Facebook si Google ameninta drepturile omului, spune Amnesty International


Cei de la Amnesty International s-au alaturat, miercuri, criticilor Facebook si Google, sustinand faptul ca cele doua companii au „modele de afaceri bazate pe supraveghere” care ameninta drepturile omului si submineaza confidentialitatea utilizatorilor. De asemenea, organizatia pentru drepturile omului a solicitat guvernelor sa adopte si sa aplice o legislatie care sa restrictioneze cantitatea de colectare de date cu caracter personal. Amnesty Inernational, care au venit intr-un raport de 60 de pagini intitulat „Giganti de supraveghere”, a cerut, de asemenea, legi care sa permita utilizatorilor sa evite monitorizarea de catre agentii de publicitate si terti. Organizatia a cerut celor de la Facebook si Google sa corecteze orice abuzuri fata de drepturile omului si sa-si schimbe modelele de afaceri.

“Google si Facebook au distrus confidentialitatea de-a lungul timpului. Acum suntem prinsi”, a spus secretarul general al Amnesty International, Kumi Naidoo, intr-o declaratie pe aceasta tema. „Fie trebuie sa ne supunem acestui aparat de supraveghere omniprezent – unde datele noastre sunt usor folosite pentru a ne manipula si influenta – sau sa renuntam la beneficiile lumii digitale. Aceasta nu poate fi niciodata o alegere legitima.”

Analiza infioratoare a celor doi giganti din Silicon Valley si a modelelor lor de afaceri vine in conditiile in care politicienii, activistii si chiar fondatorii mariilor companii din domeniul tech  apeleaza la destramarea acestora, sustinand ca au devenit prea puternice. Facebook si Google se confrunta cu o ancheta antimonopol din partea mai multor avocati generali ai statului. Departamentul de Justitie al SUA examineaza modul in care platformele online obtin puterea de piata. Senatoarea de Massachusetts, Elizabeth Warren, o candidata la presedintie care isi doreste sprijinul Partidului Democrat, a cerut si guvernelor sa dezbine companii precum Amazon, Google si Facebook.

In cauza, sunt gramezile de date pe care cei de la Facebook si Google le colecteaza de la miliardele de oameni care le folosesc serviciile. Si sincer, alte alternative mai bune pe piata la aceste servicii nu prea sunt, ceea ce obliga majoritatea utilizatorilor sa apeleze la Google (sau Facebook pentru o retea sociala clasica, alternativa fiind TikTok, care e mai mult pentru adolescenti). In orice caz, aceste date colectate de catre corporatiile din domeniul tech permit intreprinderilor sa vizeze precis utilizatorii cu anunturi bazate pe interesele si obiceiurile in materie de cumparaturi ale acestora, precum si alte caracteristi relevante pentru marketing.

Facebook si Google, carora li s-au oferit rezumate ale raportului, dar care nu au aratat intregul document pana in ziua lansarii, au reactionat impotriva acestor rezultate, a declarat Amnesty International. Intr-o scrisoare publicata in raport, Facebook a declarat ca dolarii publicitari finanteaza o platforma care ofera miliardelor de oameni o modalitate de a-si exprima gandurile (as putea aduce in discutie argumentul despre keyboard warriors aici). Compania nu a fost de acord cu caracterizarea raportului a modelului sau de afaceri ca „supraveghere”, argumentand ca oamenii nu sunt obligati sa se inscrie pe reteaua de socializare. Adica aceleasi argumente pe care le folosesc de ani de zile atunci cand vine vorba de a-si apara politica de monitorizare. Cuvant pe care il evita in orice situatie.

Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *